برگزاری برنامه تخصصی ارزشیابی استانداردهای بینالمللیسازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشست تخصصی ارزیابی استانداردهای بینالمللی سازی دانشگاه علوم پزشکی تهران باهدف ارتقای آگاهی اعضای هیئتعلمی و کارشناسان و تسهیل حرکت منسجم دانشگاه به سمت استانداردهای جهانی، با حضور مدیران، معاونان و اساتید هیئتعلمی در ستاد مرکزی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران، در برنامه تخصصی ارزشیابی استانداردهای بینالمللیسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران،چهارشنبه 19 آذر ماه 1404 در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران، باهدف آشنایی و ارتقای سطح آگاهی اعضای هیئتعلمی، پژوهشگران و کارشناسان خبره دانشگاه با استانداردهای حوزههای آموزش، پژوهش، زیرساخت، فرهنگی دانشجویی، ارتباطات و شبکهسازی، گردشگری سلامت، مدیریت تضمین کیفیت و بهبود مستمر، با حضور مدیران، معاونان و اساتید هیئتعلمی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر مرجان یغمایی، مدیر روابط بینالملل و توانمندسازی نیرو انسانی معاونت بینالملل، ضمن اشاره به اهمیت حرکت دانشگاه به سمت استانداردهای جهانی، بر ضرورت بازطراحی ساختارها، انسجام سازمانی و تعریف دقیق نقشها تأکید کرد و گفت: روند بینالمللی سازی تنها به جذب دانشجوی خارجی محدود نیست، بلکه نیازمند ایجاد هماهنگی میان تمام واحدها، بازنگری در ساختار تصمیمگیری و نظام اداری و ایجاد یک مدل اجرایی شفاف است.
وی با اشاره به چالشهای موجود در تعریف وظایف بخشها و مراکز تحقیقاتی، بیان کرد: بسیاری از واحدها علیرغم داشتن عنوان و انجام فعالیت، ازنظر استانداردهای بینالمللی فاقد هویت مشخص و ساختار قابل استناد هستند.
دکتر یغمایی با اشاره به اینکه نبود شفافیت در تعیین مسئولیتها، بر ضرورت تبیین دقیق نقش هر واحد دانشگاهی در چرخه جذب، آموزش و پشتیبانی از دانشجویان بینالملل تأکید کرد و اظهار داشت: اصلاح فرآیندها، بهروزرسانی نظام ارزیابی عملکرد و طراحی الگوهای قابلارائه در سطح بینالمللی از الزامات این حوزه است.
در ادامه نشست، دکتر فاطمه اسماعیلی طاهری، کارشناس امور بینالملل، با اشاره به سابقه تدوین شاخصهای بینالمللی سازی گفت: حدود ۱۰۰ شاخص در هفت حوزه مدیریت، آموزش، پژوهش، زیرساخت، ارتباطات بینالمللی، تضمین کیفیت و گردشگری سلامت، باهدف ایجاد یک چارچوب منسجم برای ارزیابی وضعیت بینالمللی سازی در دانشکدهها، طراحیشده و این شاخصها حاصل بررسی گسترده مقالات علمی، پالایش چندمرحلهای و تجربههای بینالمللی است.
وی تصریح کرد: این ارزیابیها نمره محور نیستند و در قالب گزارشهای توصیفی، نقاط قوت و ضعف هر دانشکده را باهدف بهبود فعالیتهای بینالمللی مشخص میکنند.
وی پیشنیاز اجرای مرحله دوم این طرح را وجود شاخصهایی همانند تابلوهای دوزبانه، ساماندهی امور ویزای دانشجویان خارجی، تولید محتوا به زبان انگلیسی، راهاندازی استارت بینالمللی و توسعه گردشگری سلامت، در دانشکدهها دانست و افزود: نتایج وجود این شاخصها و در تخصیص بودجه بینالمللی سازی نیز تأثیرگذار است.
در ادامه نشست، بهنام ایزدیار، کارشناس امور بینالملل، با تشریح نقش کلیدی مدیریت در فرآیند بینالمللی سازی دانشگاه، بر ضرورت بهروز بودن مدیران، اشراف بر روندهای جهانی، توان تحلیل بازارهای بینالمللی و تدوین استراتژیهای ورود به عرصههای جهانی تأکید کرد و افزود: مدیران باید با ایجاد محیطی پویا و خلاق، فرصتها و تهدیدهای جهانی را شناسایی کرده و با ارتقای توانمندیها و رقابتپذیری، کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی را به سطح استانداردهای بینالمللی ارتقا دهند.
وی با تأکید بر نقش زیرساختها و فرهنگ بینالمللی سازی بهعنوان ویترین دانشگاه برای مهمانان خارجی، بر لزوم ایجاد محیطی امن و سازگار با حضور اقوام و فرهنگهای مختلف تأکید کرد. او اهمیت تابلوهای دوزبانه، خدمات رفاهی و پشتیبانی، زیرساختهای آموزشی و پژوهشی و ایجاد حس امنیت و پذیرش برای دانشجویان و پژوهشگران خارجی را برجسته دانست و تضمین کیفیت، بهبود مستمر، ارزیابیهای دورهای و مشارکت دانشگاه در شبکههای بینالمللی معتبر را رکن اصلی ارتقای آموزش و پژوهش عنوان کرد.
در ادامه جلسه، حاضرین به بیان مشکلات و دغدغههای مرتبط با موضوع نشست پرداختند.
در پایان این نشست، دکتر مریم علیزاده، مدیر گروه آموزش پزشکی، با تأکید بر الزامات بینالمللی سازی دانشگاه، موفقیت در این مسیر را منوط به مشارکت همهجانبه واحدها، بازطراحی فرآیندها و حرکت هماهنگ دانشگاه دانست و اعلام کرد که تمامی انتقادات و پیشنهادهای اساتید ثبتشده و در تدوین بسته نهایی استانداردهای بینالمللی سازی لحاظ خواهد شد و هدف نهایی این طرح، ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح جهانی و فراهم کردن شرایط پایدار برای جذب و پشتیبانی مؤثر از دانشجویان خارجی است.
خبر: سبا هدیه لو
ارسال نظر